Saturday, June 11, 2011

" Manusia Lupa , Manusia Alpa , Manusia Leka " - Akbar

Human are the greatest things Allah had ever created , and even the most complicated to understand .



Siapa yang sering lupa ? Manusia .
Siapa yang sering kufur ? Manusia .
Siapa yang sering takabur ? Manusia .

Sebab itu , manusia itu paling istimewa . Diberinya akal & nafsu . Tak perlu ambil contoh jauh - jauh . Cermin diri sendiri pun dah cukup rasanya . Cukup banyak salah dan celanya . Sebab apa hari ni tetiba mood entry berubah ? Tajuk entry berbaur serius .

Sebab saya sendiri hari ni , bangun pagi - pagi terus bermonolog dalaman " banyaknya dosa aku semalam , dosa lewatkan solat , dosa lalai , dosa lawan cakap mak , " Adakah kesal hanya tinggal kesal ? Tak lama kemudian , kembali buat benda yang salah . Di hening pagi ni , memang aku menulis untuk mengkritik , tapi bukan siapa , kritik diriku sendiri . Siapa lagi yang akan mengkritik kita jikalau bkan diri sendiri . benar dikatakan , manusia lupa .

Setiap kali , aku bangun dengan keazaman , dengan kekuatan . Namun , dek terhasut suara - suara halus dalam diriku . Suara gelap , suara kejahatan . Aku kembali lemah semangat . Tiap2 hari bangun cakap kat diri sendiri , " cekalkan hati , tabah , ini baru sikit , datang sini bukan nak seronok , datang sini nak belajar , mana ada belajar yang senang di dunia ini "

Tapi setiap detik ku melangkah , gugur semangatku di sepanjang perjalanan . Rasa susahnya hidup ni , kenapa ditempatkan di tempat ini . Kenapa susah nak belajar . Kenapa sukar beri tumpuan . Walau aku sering ingat kata - kata : " kalau kita mengeluh sepatu kita buruk , cuba fikir mereka yang tiada kaki ? " Kenapa enggan bersyukur ? Hurm , hanya mampu mengesali sendirian .

Bertanya lagi , ke mana semangat aku yang dulu . Belum genap sebulan pun aku disini . bagaimana kuharus tempuhi hari - hari mendatang ? " be strong , be strong " cukup penat mendengar . suara- suara semangat bagaikan sudah lali . tidak dapat langsung menghembuskan semangat baru . Masih lemah .

Di setiap sujud , di setiap tadahan doa . Setiap itu lah aku memanjatkan syukur dan memohon doa . Hanya pada Dia . Namun , sifat manusia sering alpa , sering leka . Ahh ..


p/s : How you can keep survive when your heart isnt here ? The only answer is Allah always by your side .

4 comments:

  1. very nice!
    u can be a writer,,

    ReplyDelete
  2. ahhh I enjoy reading your post. Yeah, sometimes it's really hard to bring urself up again. Telling yourself to be strong, to hold on, to kept on going. Its really tiring. I know, I've been there and still going through it. But I think the best and ultimate strength of all is to seek through your faith towards HIM. And tell yourself there will be rainbows waiting for you after a storm. InsyaAllah it gets better :)

    ReplyDelete